Een goede huisstijl ontwikkelen in 5 fasen

Een goede huisstijl ontwikkelen in 5 fasen

Als organisatie wil je een zo goed mogelijk indruk maken bij je doelgroep(en). je wilt een beeld dat past bij je imago. Een goede uitstraling in de vorm van een huisstijl is daarbij van belang. Het is het gezicht van het bedrijf dat de identiteit uitstraalt. Maar waar moet je op letten bij het ontwikkelen van een goede huisstijl?

Een huisstijl zorgt voor onderscheiding van concurrenten. Daarnaast draagt het de kernwaarden uit waar de doelgroep zich in herkennen. De visuele identiteit van de organisatie is meer dan alleen een logo. Andere elementen van een goede huisstijl zijn de pay-off, het kleurgebruik, typografie, lay-out, fotografie en geluid.

Maar hoe kom je tot een goede visuele identiteit? En wat komt er kijken bij het ontwikkelen van een huisstijl? Zie hieronder het huisstijlontwikkelingsproces in 5 fasen:

  1. Strategie: wie zijn we?
    Voordat je aan de slag gaat met het ontwerp is het van belang om stil te staan bij wat de huisstijl moet uitdragen. Tijdens dit proces wordt ingegaan op de identiteit van de organisatie. Naast de identiteit is het ook belangrijk om te weten welk beeld consumenten van je organisatie hebben: het imago. Door middel van onderzoek kun je er achter komen hoe doelgroepen over de organisatie denken.
  2. Ontwerp: de visuele weergave
    Wanneer de strategie bekend is, kan het ontwerpproces beginnen. In deze fase moet rekening worden gehouden met verschillende factoren, zoals kleurgebruik, typografie, lay-out, het logo en de pay-off.
  3. Implementatie: de lancering
    Wanneer het ontwerp is afgerond kan de visuele identiteit worden doorvertaald naar middelen, zoals drukwerk, verpakkingen, bewegwijzering en digitale media. Om te zorgen voor samenhang tussen de verschillende middelen, is het van belang om de huisstijl in één keer dor te voeren. Zo blijft de visuele uitstraling van de organisatie op één lijn.
  4. Management: draagvlak creëren
    Na de implementatiefase begint het echte werk pas: medewerker moeten op de hoogte zijn. Doordat informatie over de verandering en het gebruik van de nieuwe huisstijl wordt gedeeld, wordt draagvlak gecreëerd waardoor medewerkers de nieuwe visuele identiteit van de organisatie accepteren.
  5. Evaluatie: past de huisstijl bij onze huidige identiteit?
    Een regelmatige evaluatie of de huisstijl nog goed past bij de huidige identiteit en het imago van de organisatie is belangrijk. Zo blijf je als organisatie meegroeien en kan het meeste effect uit de visuele identiteit gehaald worden.

Geïnteresseerd in een nieuwe huisstijl? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Leave A Comment