Wat maakt een groot merk?

De hamvraag voor veel bedrijven en startups. Welke factoren kunnen we optimaal inzetten om een merk op een juiste wijze te positioneren? De medewerkers van We Are Social hebben een aantal succesvolle merken met elkaar vergeleken. De overeenkomsten hebben geleid tot vijf elementen die helpen bij het neerzetten van een merk.

  1. Een goede value proposition gaat verder dan de producten
    Volgens We are Social veranderen de beste merken onze perceptie van de wereld. Als voorbeeld wordt een video van Red Bull getoond waarin het uiterste van het menselijke kunnen wordt opgezocht. Red Bull probeert de mindset wat er menselijk mogelijk is te veranderen en daagt consumenten hiermee uit om meer te bereiken. Hierbij wordt als tip gegeven om een merk niet te definiëren bij wat er geproduceerd wordt, maar bij wat er teweeg wordt gebracht.
  2. Goede merken zijn niet alleen verschillend, maar maken het verschil
    Merken moeten niet alleen iets aanbieden, maar iets waarin de consument zich kan vinden. Hierbij wordt het voorbeeld van Toms water gegeven. Dit water wordt niet alleen gekocht uit behoefte, maar ook voor de merkbelofte.
  3. Goede merken storen niet, maar betrekken de consument
    Bij deze factor is Nike een goed voorbeeld. Naast de verkoop van hardloopschoenen combineert het merk een inclusieve marketingstrategie waarbij het de gebruikers inclusief benadert op bepaalde hardloopevenementen. De kern zit hier dus in het actief betrekken van de consument in het co-creëren van een democratisch merk.
  4. Goede merken interacteren met onze emoties
    Beleving wekt meer engagement op. Emotie is een erg sterk instrument om interactie op te wekken. Dit geeft vaak veel overeenkomsten waar consumenten zichzelf in kunnen vinden. Op die manier wordt een sterke connectie gemaakt met de consument. Bovendien zijn deze connecties vaak van langere duur. De tip die We are Social hier geeft: ‘Mik op het hart, niet op de ogen’.
  5. Goede merken helpen de consument om doelen te bereiken
    Hierbij wordt een voorbeeld van Amex gegeven dat consumenten helpt doormiddel van advies via een forum. Hierbij gaat het om het creëren van waarde in ieder contactmoment.

 

Leave A Comment